ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی از مدتی انگشتر یا گردنبند طلای خود را در میاورید رنگ سبزی روی پوست شما ایجاد شده باشد و برای شما سوال شود که علت چیست؟ در این مقاله علت سبز شدن پوست با طلا را بررسی می کنیم.

علت سبز شدن پوست با طلا و زیورآلات

تعریق

شاید برخی تصور کنند که سبز شدن رنگ پوست به دلیل وجود حساسیت به مس اتفاق می افتد؛ اما واقعیت این است که این موضوع به دلیل تعریق بدن و واکنش عناصر موجود در تعریق با فلز مس موجود در طلا به وجود می آید. بنابراین سبز شدن رنگ پوست ناشی از استفاده از طلا آلرژیک نیست مگر اینکه پوست دچار قرمزی و خارش هم باشد.

وجود مس در طلا

اصلی ترین علت سبز شدن پوست با طلا  وجود فلز مس در آلیاژ طلا می باشد، وقتی اسیدهای موجود در پوست با مس موجود در طلا واکنش نشان می دهند پوست به رنگ‌ سبز در آمده و نمک های فلزی در اطراف آن به وجود می آید. به این نکته دقت کنید که هرچه زیورآلات شما کیفیت بالاتری داشته باشند احتمال اینکه رنگی روی پوست بگذارند کمتر می شود. در واقع هرچه عیار طلا بیشتر باشد به این دلیل که طلا با تعداد و میزان کمتری از فلزات دیگر ترکیب شده است احتمال اینکه رد یبز رنگ روی پوست شما بگذارد کمتر است. این موضوع هم بسیار تاثیرگذار است که در فصول گرم سال این اتفاق بیشتر می افتد زیرا تعریق بدن افزایش پیدا میکند و نمک موجود در عرق این فرایند را تشدید میکند.

درباره عیار و خلوص طلا بیشتر بدانید.

سیاه شدن پوست با طلا

البته همیشه مس این اتفاقات را رقم نمیزند بلکه فلزات دیگری نیز هستند که در مجاورت با پوست انسان اکسید می شوند یکی از این فلزات که در صنعت طلا و جواهر سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد فلز استرلینگ نام دارد . نیکل هم میتواند بر روی پوست واکنش شیمیایی نشان داده و اکسید شود اما به جای رنگ سبز ، رنگ سیاه از خود به جا میگذارد ؛ جالب توجه است که فلز نیکل بیشتر در طلا و جواهراتی که دارای کیفیت پایین هستند مورد استفاده قرار می گیرد .

سیاه شدن پوست با طلا

فقر آهن

توجه داشته باشید که به دلیل فقر آهن خون اسیدی می شود و همین موضوع نیز باعث واکنش پوست با مس موجود در طلا میشود یعنی هر چه PH خون اسیدی تر باشد مس موجود در طلا باعث انداختن رد سبز یا سیاه بر روی پوست می شود.

درماتیت

این مشکل به علت وجود مس و نیکل در طلا ممکن است پیش آید و بدن شما در مجاورت با طلا دچار سوزش، خارش و قرمزی شود که تا یک هفته بهبود آن طول خواهد کشید.

عوامل خارجی 

عوامل دیگری هم وجود دارد که باعث سیاه یا سبز شدن پوست در اثر استفاده از طلا می شود مانند ؛ استفاده از مواد شوینده ، عطر و ادکلن ، مواد صابونی ، استفاده از آنتی بیوتیک ها… زیرا این مواد نیز با پوست واکنش شیمیایی و آلرژیک نشان داده و رنگ پوست را سیاه میکنند.

سبز شدن پوست با طلا

راه های جلوگیری از تغییر رنگ پوست

  • ساده ترین روشی که وجود دارد استفاده از لاک های بی رنگ برق ناخن است ، فقط کافیست با یک لاک برق ناخن سطح فلزاتی که حاوی مس هستند را بپوشانیم تا از هر واکنش شیمیایی جلوگیری کرده باشیم. بای بدانید که به دلیل تعریق زیاد در دستان و انگشتان بیشتر حای انگشتر های طلا هستند که این رنگی می شوند
  • قبل از انجام فعالیت های روزانه مانند ورزش کردن، استحمام، شنا و … طلا را از بدن خارج کنید.
  • هرازچند گاهی طلای خود را با استفاده از محلول مناسب تمیز کنید.
  • هنگام خرید طلا از فروشنده بخواهید آلیاژهای به کار رفته در آن را برای شما شرح دهد تا از خرید طلایی که به آلیاژهای آن حساسیت دارید خودداری نمایید.
  • سعی کنید طلا با عیار بالا را انتخاب کنید.

به عنوان سخن آخر باید بدانیم که هر فرد پوست متفاوتی دارد و دلیل نمی شود که اگر طلا بر روی چوست ما رد سبز ایجاد کرد در پوست افراد دیگر نیز همین گونه رفتار کند ؛ بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که در وهله ی اول پوست خود را خوب بشناسید و اگر دارای پوستی حساس هستید از طلا و جواهرات با جنس خوب و مرغوب استفاده کنید تا این مشکلات برای شما پیش نیاید‌.