انتخاب سایز طلا و جواهرات به ویژه انتخاب سایز دستبند و النگو نکات مهمی دارد که در خرید اینترنتی آن باید به دقت آنها را بررسی نمایید، با توجه به اینکه شما در خرید آنلاین طلا و جواهرات با فروشنده ارتباط مستقیم ندارید این مقاله را گردآوری کرده ایم تا پیش از ثبت سفارش مطالعه کرده و انتخاب سایز طلا و جواهر را به درستی انجام دهید.

اما برای اینکه در انتخاب خود دچار اشتباه نشوید باید به این نکات توجه کنید: کی و کجا خصوصا در چه مراسمی می خواهید زیور را استفاده کنید. قرار است چه لباسی بپوشید و آنها را باهم ست کنید. آیا در هنگام انجام کارهای بخصوص زیورآلات را در بیاوریم؟. (مثلا اگر تایپیست هستید بهتر است از مچ بند هایی که آویزی ندارند استفاده کنید) هنگام خرید انواع جواهرات را بشناسید. به همان اندازه که در خرید لباس دانستن سایز اندام مهم است در هنگام خرید طلا نیز دانستن سایز و اندازه آن اهمیت دارد.

انتخاب سایز دستبند

اندازه گیری مچ دست ،دور مچ خود را توسط متر از ناحیه ای که استخوان دارد اندازه بگیرید. (مانند شکل)در صورت نبود متر می توانید از نوار کاغذی نازکی استفاده کنید. حتما توجه کنید که اگر این نوار نازک نباشد، امکان دارد سایز مچ شما حتی تا ۳سانت اشتباه گرفته شود نوار را دور مچ دستتان بپیچانید و در قسمتی که همدیگر را می پوشانند با خودکاری، علامت بزنید. بعد طول نوار را بگیرید. اندازه به دست آمده را به سایز دستبند تبدیل کنید.

هنگام انتخاب سایز دستبند به نوع دستبندی که می خواهید بخرید توجه کنید. اگر قصد خرید دستبند زنجیری دارید آزادیتان بیشتر است. اما اگر احیانا برای خرید مدل تسبیحی برنامه دارید باید یک ونیم سانت بیشتر بگیرید.

تعیین سایز دستبند طلا

اندازه گیری سایز مچ

برای تعیین سایز دستبند، یکی از مقدارهای زیر را به اندازه ی مچ خود اضافه کنید:

سایز جمع و جور : نیم تا یک سانتی متر

سایز راحت : دو تا دو و نیم سانتی متر

اکنون براحتی میتوانید بر اساس اندازه بدست آمده، طبق جدول سایز دستبند زیر ، سایز مورد نظر خود را مشخص کنید .

جدول سایز دستبند

اگر قصد خرید هدیه دارید می توانید یکی اندازه را از یکی از دستبندهای قبلی شخص استفاده کنید اما حتما توجه کنید که استایل دستبند ها مثل هم باشد. مثلا اگر قرار است دستبند زنجیری یا چرمی بخرید، حتما سایز آن را اندازه‌گیری کنید.

اندازه گیری طول دست بند، دستبند را روی یک سطح صاف بگذارید بعد از انتهای قلاب تا انتهای قفل را با یک خط‌کش اندازه‌گیری نمایید. اندازه ای که به دست آمده در واقع سایز دستبند نیست، بلکه طول آن است. جدول زیر را برای پیدا کردن سایز مناسب چک کنید. همچنین می توانید دستبندی با سایز متغیر بخرید اگر هنوز هم از سایز مچ دست خانم مطمئن نیستید می توانید دستبند هایی که امکان تغییر سایز دارند را بخرید.

روش های تعیین شماره النگو

روش اول در واقع بر پایه محیط دست اقدام به تعیین سایز النگو زنانه و النگو بچه گانه می کند. در ادامه مراحل مربوط به این کار را بررسی خواهیم کرد.

مرحله اول انتخاب سایز النگو طلا

  انگشتان دست خود را کاملا به هم بچسبانید و انگشت کوچک و شست خود را کنار هم قرار دهید (انگار می خواهید النگو را به دستتان کنید).

تعیین شماره النگو

تعیین شماره النگو

تکه نخ و یا روبان را انتخاب کرده و سپس مطابق شکل نوک انگشت شصت و انگشت کوچک را روی هم قرار داده و در این حالت روبان را دور پهن ترین قسمت دست خود حلقه کرده و با خودکار یا ماژیک علامت بزنید. ( پیشنهاد می شود در این مرحله روبان یا تکه نخ را جابجا کرده یعنی به طرفین بکشید و قطور ترین قسمت دست را برای اندازه گیری مد نظر قراد دهید.) برای اندازه گیری سایز دست بچه ها نیز به همین روش عمل کنید و انگشت شست کودک را بر روی دست او جمع کنید و سپس مطابق عکس پایین اقدام به اندازه گیری کنید.

مرحله دوم :

نخی که بر روی آن علامت زده اید را از دور دست خود باز کرده و به کمک خط کش طول دقیق آنرا اندازه گیری کرده و با توجه به جدول زیر، شماره النگوی خود را تعیین فرمایید.

جدول سایز النگو

نکته : اگر سایز النگو بدست آمده شما بین دو سایز اصلی است ، باید بسته به سلیقه ی خود یکی از آن دو را انتخاب نمایید . اگر می خواهید النگو اتان جمع و جور باشد ، سایز کوچک تر را انتخاب کنید . اگر به النگو های آزاد علاقمندی سایز بزرگ تر را انتخاب نمایید .

اگر از النگو های قدیمی خود در دسترس نداشتید این روش یک روش خوب و ساده برای تعیین سایز النگو خواهد بود ولی اگر النگوی دیگری دارید می توانید از روش بعدی استفاده کنید.

روش دوم

اگر النگوی دیگری دارید به راحتی می توانید از آن برای تعیین اندازه و شماره النگو استفاده کنید. برای استفاده از این روش مراحلی را که در ادامه بیان شده است به دقت انجام دهید.

مرحله اول:

در این روش از النگوهایی که در خانه دارید،النگویی را انتخاب کنید که سایز آن مناسب دور مچ شماست و مطابق شکل بر روی خط کش قرار دهید. قطر داخلی آن را مانند شکل اندازه گیری فرمایید.

مرحله دوم:

با مطابقت دادن اندازه به دست آمده با جدول زیر میتوانید سایز النگوی خود را تعیین کنید.

تعیین شماره النگو

راهنمای تعیین سایز النگو بچگانه

یکی از سخت ترین موارد در انتخاب سایز طلا ، انتخاب و خرید برای نوزاد و کودک است. اگر به هر دلیلی نتوانستید با سانتی متر دست کودک را اندازه گیری کنید می توانید از نکات زیر جهت تعیین سایز النگو نوزادی استفاده کنید که به صورت تقریبی گفته میشد.

راهنمای تعیین سایز النگو بچه گانه

  • سایز دست نوزاد ۶ ماهه  به طور تقریبی ۱۰ سانتی متر است
  • سایز دست کودکان ۶ ماهه تا ۱۲ ماهه به طور تقریبی ۱۱٫۵ سانتی متر
  • سایز دست کودکان ۱۲ ماهه تا ۲۴ماهه به طور تقریبی ۱۳ سانتی متر
  • سایز دست کودکان ۲ ساله تا ۵ ساله به طور تقریبی ۱۴ سانتی متر
  • سایز دست کودکان ۶ ساله تا ۸ ساله به طور تقریبی ۱۵ سانتی متر
  • سایز دست کودکان ۹ ساله تا ۱۳ ساله به طور تقریبی ۱۶٫۵ سانتی متر

انتخاب سایز زنجیر یا آویز طلا

بر اساس اینکه شما بخواهید زنجیر طلا یا مدال طلا یا هر گردن آویز دیگری چگونه در بدن شما نمایش داده شود میتوانید طول زنجیر های متفاوتی را انتخاب نمایید . همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید هر کدام از این حالت ها هم نامی دارد که بطور مختصر به معرفی آن میپردازیم. شما بر اساس سایز بدن و اندازه جثه و نوع ایستادن زنجیر در بدن خود یکی از این موارد را انتخاب نمایید

تعیین سایز زنجیر یا آویز طلا

در مدل طوق زنجیر و گردن آویز کاملا به دور گردن شما می چسبد و تقریبا در قسمت بالایی گردن می ایستد.مدل چاکر شبیه مدل طوق است ولی در قسمت ابتدایی و پایین گردن قرار می گیرد.

متداول ترین گردنبند برای خانم ها مدل شاهزاده است که در تصویر میتوانید نمایش آن را مشاهده نمایید. سایر مدل ها مانند ماتیک، اپرا و ریسمان مدل هایی هستند که طول زنجیر به ترتیب بیشتر می شود و مدل های غیر رسمی تری هستند که بر اساس سلیقه شما و متناسب با نوع مراسم یا مهمانی شما قابل انتخاب هستند.

انتخاب سایز پابند طلا

پابند طلا معمولا برای تزئین مچ پا استفاده می شود. برای زیبایی و راحتی بیشتر هنگام راه رفتن، معمولا زیر قوزک پا قرار می گیرد.

برای اندازه گیری درست سایز پابند کافی است با استفاده از یک متر خیاطی دور مچ پای خود را از زیر قوزک پا اندازه بگیرید. در اندازه گیری دقت نمایید که متر نه خیلی به مچ پای شما بچسبد و تنگ باشد و نه خیلی گشاد.

برای راحتی بیشتر می توانید از یک نخ معمولی هم استفاده نمایید و آن را همانطور که پیش تر گفته شد به دور مچ خود بگیرید و محل تلاقی دو سر نخ را علامت زده، سپس نخ را روی یک خط کش بصورت صاف و کشیده بگذارید تا اندازه دور مچ شما بدست آید.

تعیین سایز پابند طلا

به هرحال از هر طریقی که اندازه دور مچ خود را به سانتی متر بدست آوردید، یک سانت به آن اضافه کنید و مطابق جدول ذیل سایز پای خود را برای خرید پابند طلا بدست آورید. توجه نمایید برای اطمینان اگر عدد شما دقیقا با اعداد جدول تطابق نداشت می توانید سایز بزرگتر را انتخاب نمایید تا هنگام پوشیدن پابند، آسیبی به مچ پای شما وارد نشود.