پیرسینگ به معنی سوراخ کردن قسمتی از بدن برای نصب زیورآلات گوناگون است. در این کار شما می توانید نواحی مختلف بدن مثل گوش، بینی، ناف، لب، زبان و حتی کتف خود را سوراخ کنید. شاید گمان کنید پیرسینگ به تازگی به دنیای مد و استایل قدم گذاشته اما با بررسی بقایای مومیایی ها متوجه شده اند که این کار از قدیم در بیشتر کشورهای دنیا صورت می گرفته است. متداول ترین نوع پیرسینگ، سوراخ کردن نرمه گوش است.

درد پیرسینگ

شدت درد پیرسینگ بسته به آستانه درد افراد متفاوت است اما نرمه گوش در مقایسه با بقیه نواحی درد و عفونت کمتری ایجاد می کند. البته که اگر مراقبت های بعد از سوراخ کردن انجام شود، عفونتی اتفاق نمی افتد.

برای اطلاعات بیشتر از سن مناسب سوراخ کردن گوش به این مقاله مراجعه کنید !

سوراخ کردن گوش در منزل

در گذشته افراد در خانه، خودشان با روش های غیر اصولی اقدام به انجام این کار می کردند. اما خوشبختانه در حال حاضر با مراجعه به پزشک یا افراد متخصص و با استفاده از دستگاه مخصوص این کار به ساده ترین شکل ممکن و در زمان کوتاهی انجام می شود. پیرسینگ گوش با استفاده از دستگاهی شبیه تفنگ، پیرسینگ بقیه نواحی بدن با سوزن و پیرسینگ دندان با تراش دادن قسمتی از دندان و نصب نگین انجام می شود.

سوراخ کردن گوش

اقدامات لازم پس از پیرسینگ

بعد از سوراخ کردن گوش می توان از پماد ویتامین آ استفاده کرد. ترجیحا با این پماد آن را همواره چرب کنید و هرازگاهی گوشواره را بچرخانید تا جای سوراخ خشک نشود. چون اگر خشکی اتفاق بیفتد، خونریزی پیش می آید و روند درمان طولانی می شود. به هیچ عنوان از شامپوی مو استفاده نکنید.

گوش را نباید لمس کرد زیرا ممکن است دست آلوده ایجاد عفونت کند. اما اگر مجبور به این کار شدید باید دست ها را با مواد شوینده شسته و ضدعفونی کرد.

ترجیحا تا چند روز از دوش گرفتن و رفتن به استخر دوری کنید چون آب عفونت را منتقل می کند. البته دوش گرفتن تا زمانی که آب به گوش شما برخوردی نداشته باشد، مانعی ندارد.

گوشواره مخصوص را، برای نرمه گوش تا ۶ هفته و برای قسمت های غضروفی تا ۱۲ هفته از گوش خارج نکنید. اگر حساسیت دارید حتما قبل از آن دکتر یا شخصی که گوش شما را سوراخ می کند را در جریان بگذارید تا از گوشواره متناسب برای شما استفاده شود.

در هنگام عوض کردن لباس یا استفاده از کلاه و روسری مراقب باشید تا گوش شما تحت فشار قرار نگیرد.

چه زمانی نباید اینکار را انجام دهید !

اگر شما دچار بیماری کلوئید باشید امکان اینکه سوراخ کردن باعث به وجود آمدن گوشت اضافی شود، بسیار است. البته بعضی از نواحی به خاطر نوع بافت بدن بیشتر در معرض این مسئله هستند.

بهتر است خانم های باردار از انجام این کار خودداری کنند چون ریسک عفونت زایمان (به خصوص سزارین) را بالا می برد.

پیرسینگ گوش

علائم عفونت سوراخ کردن و پیرسینگ

اگر موارد زیر را مشاهده کردید احتمالا گوش شما دچار عفونت شده:

  • قرمز و متورم شدن محل سوراخ
  • ترشح ماده زرد
  • خارش یا سوزش
  • درد در ناحیه مورد نظر
  • درمان عفونت گوش

درمان عفونت سوراخ گوش

  • گوش و گوشواره خود را با پماد مخصوص چرب کنید.
  • از استفاده مجدد گوشواره عفونی شده خودداری کنید.
  • از الکل برای ضدعفونی کردن گوش و گوشواره استفاده کنید.
  • استفاده از آلوئه ورا به عنوان یک گیاه درمانی برای زخم یک راهکار خانگی است.