بسیاری از خانم ها به خرید طلا و جواهرات بسیار علاقه مند هستند اما باید توجه داشت که در برخی موارد فروشنده طلای تقلبی را به عنوان طلای اصل به مشتری میفروشند بنابراین بهتر است که خریدار در هنگام خرید اطلاعاتی در رابطه با تشخیص طلای اصل از تقلبی داشته باشد تا  با مشکل مواجه نشود.در ادامه این مقاله ما شما را با تعدادی از راهکار های تشخیص طلای اصل از تقلبی آشنا می کنیم.

روش های تشخیص طلای اصل از تقلبی

مطمئن تا به حال هنگام خرید طلا با اعداد و حروفی که به روی قسمتی از طلا حکاکی شده است برخورد کرده باشید جالب است بدانید یکی از روش های تشخیص طلای اصل از بدل همین اعداد و حروف می باشند که هرکدام نشان دهنده ی چیزی هستند مثل عیار طلا و یا محل ساخت آن

مثلا اگر روی طلا عدد ۹۴۵ حک شده باشد یعنی ۹۴/۵ درصد از طلای خالص ساخته شده است. کد های مقابل برای مصنوعات طلا  به کار میروند   ۹۹۹-۹۵۸-۹۱۶-۷۵۰-۵۸۵-۵۸۳-۵۰۰-۳۷۵ . حروف حک شده روی طلا هم محل ساخت آن را نشان می دهد مثلا T یعنی تهران  S  یعنی اصفهان و Z  مربوط به استان زنجان است.

ضربه زدن به طلا حهت تشخیص اصالت آن

روش بعدی ضربه زدن به طلا است در این روش شما باید با استفاده از یک فلز دیگر به طلای مورد نظر ضربه ای بزنید این ضربه باید صدای زنگ مانندی تولید کند که حدود دو ثانیه طول بکشد اگر این چنین نبود و صدای ایجاد شده متفاوت بود احتمال اصل نبودن آن وجود دارد.

روش بعدی برای تشخیص طلای اصل و بدل رنگ طلا است باید توجه داشت که طلای اصل هیچگاه تغییر رنگ نداده و همیشه رنگ آن ثابت است.پس اگر طلای شما بعد از مدتی سیاه شد احتمالا طلای اصل نیست.

تست طلا اصل

خرید انواع زیروآلات مانند دستبند های طلا، گوشواره زنانه و مردانه و ….در وب سایت گلدرکالا در زیبا ترین طرح ها

روش بعدی روش آهن ربا است طلای اصل هیچگاه به آهن ربا نمی چسبد پس در صورتی که طلای شما به آهن ربا جذب شد دارای ناخالصی بوده و اصل نیست.

روش های تشخیص طلای اصل از تقلبی

یکی از روش های دیگر تشخیص طلا با حرارت است طلا  در مقایسه با سایر فلزات رسانش گرمایی بالاتری دارد برای این کار می توان طلا را روی یک قطعه یخ در دمای معمولی اتاق قرار داد اگر یخ زودتر از زمان معمول آب شد پس طلای شما اصل است.

تشخیص طلای اصل از تقلبی با آب

برای این کار شما باید ظرفی را پر ازآب کرده و طلای خود را داخل آن بیندازید اگر طلا به زیر آب رفت اصل است در صورتی که بدلیجات روی آب می مانند.

استفاده از سرکه یکی دیگر از این روش هاست زیرا بدلیجات به سرعت با سرکه واکنش نشان می دهند. مقداری سرکه در ظرفی بریزید طلا را به مدت ۵ دقیقه داخل ظرف قرار دهید اگر تغییر رنگ داد و سیاه شد طلای شما تقلبی است. در این روش آمونیاک هم مشابه سرکه عمل می کند.

تشخیص طلای تقلبی با گاز زدن طلا فلزی نرم و انعطاف پذیر است در صورتی که آن را به آرامی گاز بگیرید جای دندان هایتان روی آن باقی خواهد ماند و جالب است بدانید هر چه عیار طلا بالاتر باشد فرورفتگی روی آن عمیق تر می باشد

 

پد های تشخیص طلای تقبلی و اصل

استفاده از ید برای تشخیص طلای اصل از تقلبی در این روش روی سطح زیورآلات طلای خود ید بکشی اگر رد آن باقی ماند طلای شما تقلبی اما اگر از بین رفت طلای شما اصل است.

روش خش انداختن با سکه مسی در این روش شما به یک سکه نیاز دارید به این صورت که با طلای خود روی سکه خط می کشید اگر خود طلا خش افتاد و سکه سالم ماند طلای شما اصل است اما اگر برعکس این اتفاق افتاد و سکه خش دار شد طلا تقلبی می باشد.

در آخر قابل ذکر است که این موارد در تشخیص طلای اصل و تقلبی به شما کمک شایانی می کند با این وجود توصیه می کنیم در هنگام خرید توجه داشته باشید که از مراکز معتبر و مطمئن خریداری کنید و حتما فاکتور و مشخصات طلای خریداری شده را همراه خود نگهداری کنید تا خیالتان از بابت طلایی که میخرید راحت باشد .