نحوه محاسبه اجرت طلا  : شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اجرت طلا چگونه محاسبه می گردد و فرمول مورد استفاده طلا فروشان برای تعیین این مقیاس چیست ؟ این حق شماست که در هنگام خرید طلا و جواهرات نحوه به سدت امدن قیمت نهایی آن را بدانید . در ادامه این مقاله فرمول محاسبه اجرت را اورده ایم تا شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

فرمول محاسبه اجرت طلا

طلا فروشان با فرمول زیر قیمت نهایی جواهر را بدست آورده و محاسبه میکنند:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلا فروش +( وزن طلا × قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار ) + اجرت ساخت

حال ممکن است طلا فروشی ابتدا مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کنند بعد سود طلا فروش را یا به نحوی دیگر اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد چون طریق حساب کردن تاثیری در قیمت نهایی ندارد و تمام این فرمول ها نتیجه یکسانی دارد.

فرمول محاسبه اجرت طلا

جالب است بدانید که قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار یا ۷۵۰ که عیار رسمی کشورمان است از مظنه یک مثقال طلا ۱۷ به دست می آید . برای تبدیل این دو مقیاس از یک عدد طلایی که ۴٫۳۳ است استفاده می کنند به این شیوه که قیمت مظنه را در لحظه از سایت های رسمی گرفنه و به این عدد طلایی تقسیم می کنند. باید دقت کنید که این قیمت بدون اجرت سود و مالیات است و این فاکتور ها در ادامه به آن اضافه خواهند شد

اجرت ساخت طلا چیست

این مقیاس در واقع زحمتی است که طلا ساز برای ساخت آن کشیده و هر چقدر جواهر کار شده تر و ظریف تر باشد و کار دست آن بیشتر باشد اجرت ساختش هم بالاتر است . برای درک بهتر این موضوع برای شما یک مثال می زنیم.

اجرت ساخت طلا چیست

خوب است این نکته را هم بدانید که طلافروشان به دو روش اجرت را محاسبه می کنند برخی اجرت را به تومان بسته به سختی کار دریافت می کنند و برخی درصدی از قیمت طلای خام مثلا یک مغازه به شما می گوید که اجرت این گردنبند ۳۰ درصد است یعنی ۳۰ درصد قیمت طلا ۱۸ عیار خام.

تصور کنید که طلای ما ۴ گرم وزن دارد و اجرت ساخت آن ۳۰ هزار تومان است ، قیمت هر گرم طلا در آن روز ۱۵۰ هزار تومان است طبق فرمول بالا داریم :

۴×۹% +۷% + ۱۵۰۰۰۰ +۳۰۰۰۰

محاسبه سود طلا فروش

سودی که مغازه دار از مشا دریافت می کند از طرف اتجادیه مشخص شده است و به صورت درصدی در فرمول اصلی قرار می گیرد. این سود ۷ درصد بود و فروشندگان مجازند تا این مقدار را از مشتری دریافت کنند

مالیات بر ارزش افزوده طلا

همانطور که می دانید طلا در هر کشوری یک نوع سرمایه به حساب می آید و خرید آن یک سرمایه گذاری به حساب می آید برای همین به ان مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد این مالیات ۹ درصد است