طلا فلزیست که در مقایسه با سایر فلز های موجود جنس نرم تری دارد به همین علت هم به راحتی روی آن خراش می افتد .شاید سوال شما هم همین باشد که آیا می توان خراش های افتاده بر روی زیورآلات طلا را از بین برد یا نه ؟! در این مقاله می خواهیم نحوه از بین بردن خراش طلا و جواهرات مختلف را بررسی کنیم.

نحوه از بین بردن خراش روی طلا در خانه

یکی از آسان ترین روش ها برای از بین بردن خراشیدگی های روی طلا استفاده از پارچه ای مخصوص به نام پارچه ی پولیش است . البته این پارچه ها برای خراش های سطحی قابل استفاده بوده و برای خراشیدگی های عمیق باید به طلاساز مراجعه کرد. این پارچه ها را میتوانید از طلا فروشی ها خریداری کنید طرز استفاده آن هم به این صورت است که در ابتدا باید طلای خود را با استفاده از آب و صابون و یک دستمال نم دار کاملا تمیز کنید. بعد از آن که از تمیز شدن طلا مطمئن شدید حال دستمال پولیش را روی آن بکشید تا برق بیفتد در اینجا توجه داشته باشید که دستمال پولیش را روی سنگ و نگین جواهر نکشید زیرا باعث آسیب رساندن به آن می شود.

راهکار بعدی برای خراشیدگی های عمیق روی طلا مورد استفاده قرار می گیرد که باید به متخصصان طلا ساز و تعمیرات آن مراجعه کنید و آنان با استفاده از ابزار آلات خاص خود خراش روی طلا را از بین میبرند اما از معایب این کار این است که به این دلیل که یک لایه نازک از سطح طلا برداشته میشود پس وزن طلا بعد از پرداخت مقداری کاهش پیدا می کند.

نکات مهم در نحوه از بین بردن خراش زیورآلات

توجه داشته باشید که بهتر است این کار را زیاد انجام ندهید ، یعنی تا وقتی مجبور نیستید طلا را پولیش نکنید تا به آن صدمه وارد نشود. همانطور که میدانید عیار طلا هر چه بالاتر باشد نرم تر است و هرچه عیار آن پایین تر باشد سفت تر و محکم تر است پس هنگام خرید انگشتر و زیور آلاتی که بیشتر در معرض خراشیدگی هستند طلای عیار پایین خریداری کنید . راهکار دیگر آن است که اگر میدانید طلای شما ظریف است و ممکن است روی آن خراش بیفتد بهتر است که دائما آن را استفاده نکنید و بیشتر برای مجالس و مراسم طلای خود را استفاده کنید .

اما همیشه این را بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است و شما باید از همان ابتدا مواظب جواهرات خود باشید تا خراشی روی انها نیفتد می توان گفت که در میان انواع زیور ها انگشتر های طلا و دستبند های طلا زنانه و مردانه نسبت به دیگر زیور ها بیشتر در معرض خراشیدگی هستند پس سعی کنید هنگام کار کردن آن ها را از دستان خود در اورید.