محاسبه قیمت مروارید و تشخیص مروارید اصل و تقلبی کار چندان آسانی نیست و کارشناس در این زمینه باید ورود کند اما در این مقاله چند راه ساده برای قیمت گذاری و تشخیص مروارید اصل و بدل و مروارید های پرورشی و طبیعی معرفی می کنیم.

شناسایی مروارید تقلبی

تشخیص مروارید اصل و تقلبی

۱- شکل و اندازه

مروارید های اصل چون توسط طبیعت ساخته شده اند به هیچ عنوان شبیه به هم نیستند و اندازه و شکل آن ها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل است که قیمت مروارید اصل بسیار بالاست.

شما می توانید با نگاه کردن به چند مروارید در کنار هم متوجه این موضوع شوید. در حالی که مروارید های تقلبی چون ساخته دست بشر است کاملا شبیه و اندازه به هم هستند.

۲- گرما و سرما

زمانی که مروارید های طبیعی را لمس می کنید حسی از خنکی و سرما از آن دریافت می کنید. در صورتی در تماس با مروارید بدلی گرما به دست شما منتقل می شود.

۳- امتحان با دندان

می توانید مروارید اصل را به دندان بسابید، سفتی و زمختی را احساس خواهید کرد.

۴- اصطکاک

اگر دو مروارید طبیعی را به هم بمالید زبر هستند و پودری از این برخورد روی زمین مشاهده خواهید کرد در حالی که مروارید های بدلی صیقلی هستند. (سایش مروارید ها به هم مشکلی را برای آن ها پیش نخواهد آورد)

۵- لغزش

مروارید های طبیعی به راحتی در کف دست شما می لغزند اما مروارید های تقلبی احساس چسبندگی در کف دست را در شما ایجاد می کنند.

۶-ضربه

اگر به یک رشته مروارید تقلبی ضربه ی آرامی وارد کنید، صدای توخالی و آهسته خواهید شنید. اما مروارید اصل صدایی لطیف و پرطنین خواهد داد. همچنین می توانید با سابیدن مروارید بر دندان صدا را تست کنید. مروارید تقلبی هیچ صدایی ندارد.

۷- خراش

با ناخن می توانید مروارید را کمی خراش دهید، اگر پودر سفید را مشاهده کردید مروارید شما اصل است.

۸- استفاده از ذره بین

مروارید اصل سطحی شنی دارد اما مروارید تقلبی شبیه به پوست تخم مرغ است.

۹- استون (توصیه نمی شود)

اگر مروارید اصل را استون قرار دهید بعد از خارج کردن، همچنان درخشنده است اما مروارید بدل تنها با گذشت یک دقیقه زیبایی خود را از دست خواهد داد.

۱۰-پرتاب ( توصیه نمی شود)

مروارید را از فاصله ۵۰ سانتی روی شیشه ای پرت کنید، مروارید اصل نصف ارتفاع پرتاب را یعنی حدود ۲۰ سانت به بالا برمی گردد.

۱۱- سوزاندن (توصیه نمی شود)

اگر سطح مروارید اصل را با فندک کمی شعله ور کند نه تنها نمی سوزد بلکه بوی بدی نیز از آن ساطع نمی شود اما در مورد مروارید تقلبی برعکس اتفاق می افتد.

تشخیص مروارید اصل و تقلبی

تشخیص مروارید پرورشی و مروارید طبیعی :

به طور کلی می توان گفت که از مروارید ها در زیور آلات و جواهرات استفاده می شود که بسیار شکیل و زیبا خواهند بود که امروزه انسان ها شروع به پرورش مروارید نیز کرده اند حال در این مقاله می خواهیم راه های تشخیص دادن مروارید بیعی و پرورشی را برای شما بیان کنیم.همراه ما باشید.

عکس مروارید طبیعی

این مدل مروارید ها را به دلیل شباهت بیش از حد بسیار سخت می توان از هم تشخیص داد. روشی که می توان این دو را از هم تشخیص داد وزن کردن آنها می باشد که معمولا وزن مروارید طبیعی تقریبا ۲/۷۳ بوده و مروارید های پرورشی وزنی بیشتر از طبیعی خواهند داشت.هنگام نگاه کردن به مروارید های طبیعی درون نور درخشش خاصی در آن مشاهده خواهید کرد که می توان گفت این مروارید طبیعی می باشد.

آیا می دانستید مروارید به صورت طبیعی در بیشتر از ۸ رنگ یافت می شود؟ انواع رنگ های مروارید را اینجا ببینید !

ویژگی های مروارید پرورشی و مروارید طبیعی

روش های مختلفی برای تشخیص این دو مروارید وجود دارد که ما در اینجا چند روش را برای شما شرح خواهیم داد. یکی از این روش ها جهت تشخیص این دو نوع مروارید بررسی از طریق ساختار داخلی آنها می باشد به گونه ای که مروارید های طبیغی به صورت لایه های متحد المرکز و لایه لایه مانند هستند اما مروارید های پرورشی با توجه به مهره ی کروی شکلی که در هسته ی اولیه درون صدف مروارید جای دارند نیز مشخص می شود.

 عکس مروارید پرورشی و مروارید طبیعی

زمانی که از سوراخ مروارید به داخل آن نگاه می کنید اگر پرورشی باشد، به صورت صاف و یکدست است ولی نوع طبیغی آن دارای صفحات زیادی است.مروارید های پرورشی در اشعه های ماوراء بنفش به رنگ زرد می باشند و در پرتوی اشعه ی ایکس سبز رنگ خواهند شد که  می توان گفت از طریق قرار دادن آنها در اشعه ها هم می توان به طبیغی یا پرورشی بودن مروارد هم پی برد.

برای خرید نیم ست های مروارید می توانید به این بخش از گالری گلدرکالا مراجعه کنید.

محاسبه قیمت مروارید

نحوه محاسبه و قیمت گذاری مروارید به عوامل زیر وابسته است:

  • درخشان بودن مروارید : در زمان تابش نور به سطح آن هر چقدر نور بیشتری منعکس کند، مروارید درخشان تر بوده و قیمت آن بالاتر است.
  • متقارن بودن : پیدا کردن مرواریدی که کاملا یک دست و گرد باشد بسیار سخت است ، بعد از آن مروارید های کاملا بیضی. برای همین اگر چنین مرواریدهایی وجود داشته باشد، بسیار گرانبها خواهد بود.
  • رنگ مروارید : رنگ مروارید باید کاملا طبیعی و خالص باشد. هرچه یک رنگ کمیاب تر باشد مثل رنگ های صورتی و نارنجی، قیمت آن بالاتر است.
  • سطح مروارید : اگر مرواریدی سطح صاف و صیقلی داشته باشد با ارزش تر خواهد بود.
  • مکان : مروارید طبیعی از مروارید آزمایشگاهی گران است. همچنین مروارید طبیعی آب های آزاد کمترین و مروارید طبیعی دریای جنوب بیشترین قیمت را دارند.
  • اندازه : طبیعی است که مروارید مانند هر سنگ دیگری هر چه بزرگتر باشد ارزشمندتر است.

محاسبه قیمت مروارید

محاسبه قیمت مروارید را به چه شخصی بسپاریم ؟

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و مورد توجه قرار گرفته باشد. اما همانطور که گفته شد تشخیص مروارید بدل و اصلی کار آسانی نیست و باید نزد یک کارشناس با تجربه بروید.

برای تعیین ارزش و قیمت گذاری مروارید می توانید به گالری ها و طلا فروشی های معتبر مراجعه کنید.

 

 

فروش انواع زیورآلات طلا و جواهر گلدرکالا

 فروش انواع زیورآلات طلا و جواهر گلدرکالا