زمانی که برای خرید طلا به گالری طلا مراجعه می کنید ممکن است در لابلای صحبت های طلا ساز درباره طلای دست ساز و ماشینی بشنوید اما اینکه تفاوت این دو دسته طلا در چیست و مزیت و معایب آن ها کدام است موضوعی است که قرار است در این مقاله به آن بپردازیم.

طلای دست ساز

همانظور که از نامشان پیداست طلای دست ساز نوعی طلا است که شخصا توسط طلاساز طراحی و ساخته می شود. طلاساز ابتدا توسط یک قالب طلای مورد نظر خود را شکل می دهد سپس با استفاده از ابزار مناسب و خاص با دست فرم مورد نظر را به طلا می دهد. به عنوان مثال ایجاد پیچ و خم ها با استفاده از سمباده، کار گذاشتن سنگ ها و… از جکله کارهایی است که به صورتی دستی روی طلا انجام می شود.

طلای دست ساز

همانطور که دانستن تفاوت های طلای دست ساز و ماشینی برایتان جالب است شاید دوست داشته باشید اطلاعاتی راجع به مرواریدهای طبیعی و پرورشی و تفاوت های آن دو به دست آورید.

طلای ماشینی

کاملا واضح است که این دسته توسط ماشین آلات مخصوص ساخته و پرداخته می شود. ابتدا طرح مورد نظر توسز طلا و جواهر سازان طراحی شده سپس طلای ذوب شده داخل قالب مخصوص دستگاه ریخته و پس از مدتی طلای مورد نظر از دستگاه خارج می شود. البته برای ایجاد طرح روی طلا از لیزر و دستگاه  سی ان سی استفاده می شود.

طلای ماشینی

حکاکی روی طلا یک اثر را خاص و منحصر به فرد می کند. این کار توسط دستگاه انجام می شود پس اگر مایل به دریافت اطلاعاتی درباره آن هستید به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید.

تفاوت طلای دست ساز و ماشینی

  • مشخص است که در طی هر روز دستگاه می تواند تعداد زیادی از قطعات طلا را تولید می کند. اما برای ساخت طلای دست ساز روزها و حتی ماه ها زمان لازم است. در نتیجه در ساخت طلای ماشینی در وقت صرفه جویی می شود.
  • اگر توجه کرده باشید در هنگام خرید طلا فروشنده از شما مبلغی را تحت عنوان اجرت ساخت دریافت می کند. اجرت ساخت رابطه مستقیمی با زحمت و مدت زمانی است که برای اثر صرف شده دارد. پس قطعا طلای دست ساز از قیمت بالاتری نسبت به طلای ماشینی برخوردار است.
  • هر چه طراحی یک اثر پیچیده تر باشد و سنگ های قیمتی بیشتری در آن به کار رفته باشد احتمال ساخت آن توسط ماشین کمتر است.
  • کیفیت یکی ار موارد مهم در هنگام خرید یک محصول است. اصولا طلاهای دست ساز از کیفیت بیشتری نسبت به طلای ماشینی برخوردار هستند.
  • منحصر به فرد بودن یک قطعه جواهر شاید برای عده ای مهم تلقی شود. پس اگر جزو این دسته از افراد هستید باید به سراغ طلاهای دست ساز بروید.
  • گالری هایی که خود اقدام به ساخت دستی طلا می کنند در هنگام خرید می توانند مشخصات دقیق تری از محصول را در اختیار مشتری بگذارند چرا که کاملا به فرآیند ساخت آن قطعه از طلا اشراف دارند.
  • حق انتخاب شما در هنگام خرید طلای دست ساز بالا رفته و می توانید از طلاساز بخواهید تغییراتی را در طلای مورد نظر اعمال کند.
  • دوام و استحکام طلای ماشینی از طلای دست ساز بیشتر است پس اگر تصمیم دارید از طلای مورد نظر به صورت روزانه استفاده کنید بهتر است سراغ طلای ماشینی بروید.
  • اگر قصد حمایت از طلاساز را دارید به شما پیشنهاد می کنیم از طلای دست ساز استفاده کنید.

طلای دست ساز و ماشینی

طلای دست ساز هدیه دهیم یا ماشینی؟

اگر خاص بودن و در ذهن ماندگار شدن برای شما مهم است باید طلای ساز را انتخاب کنید اما اگر برند بودن یک محصول برای شما مهم است انتخاب شما باید طلای ماشینی باشد.