شما تا به حال با شکستن دستبند طلا مواجه شدید و بابت این مسئله هزینه زیادی را متحمل شده اید. اما آیا میدانید که این شکستن به چه دلیلی رخ می دهد. برای فهمیدن این موضوع این مطلب را بخوانید.

دلایل شکستن دستبند طلا چیست؟

  • فشار: ممکن است زمانی که دستبند را به دست دارید، کاری انجام دهید یا دست شما در شرایطی قرار گیرد که فشار فیزیکی به آن وارد شود.
  • عیار: هرچه عیار دستبند بیشتر باشد به دلیل نرم بودن آن احتمال آسیب دیدگی نیز بیشتر است.
  • سایز: اگر سایز دستبند مناسب با دست شما نباشد (لینک به راهنمای سایز) دستبند دچار آسیب می شود.
  • ظرافت: دستبندهایی که با ظرافت طراحی شده اند بیشتر در معرض اسیب هستند.
  • ظول عمر: هرچه دستبند شما قدیمی تر باشد امکان آسیب در آن بیشتر است.

وجود ناخالصی در طلا

برخی از فلزات در زمان ترکیب با طلا به دلیل عدم ترکیب کامل اتم ها با یکدیگر با آن ترکیب شده و موجب شکستن دستبند می شوند، فلزات سرب، قلع، آلومینیوم و پلاتین از جمله این فلزاتند. تمام کیس هایی که سبب شکستن دستبند طلا می شوند،  نخاله گفته می شوند.

دلایل شکستن دستبند طلا

برای جلوگیری از این مدل شکستن کمی سیانور را در زمان ذوب به طلا اضافه شود کیفیتی به مراتب بهتر ایجاد خواهد شد. در زمان استفاده از سیانور باید توجه داشت که با دست تماسی حاصل پیدا نکرده و حتماً از ماسک استفاده شود چرا که سیانور ماده بسیار خطرناک و کشنده است.نکات مهم در خریدن طلا را رعایت کنید و سعی کنید در خرید دستبند طلای مردانه یا زنانه خود را از مغازه های معتبر تهیه کنید تا این مشکل برایتان پیش نیاید.

عدم رسیدن به نقطه ذوب

 در زمان پروسه ذوب کردن طلا اگر پیش از رسیدن به نقطه ذوب طلا را در ریژه بریزند، طلا به احتمال قوی شکننده خواهد شد. برای از بین بردن این پدیده باید طلا را دوباره ذوب کرد و زمانی که به نقطه ذوب دست پیدا کرد کمی اسید بوریک و تنه کار به آن اضافه نموده و با مفتولی آهنی که از پیش سر آن را داغ و سرخ نموده ایم مایع ذوب شده طلا را به هم می زنیم و بعد در ریژه می ریزیم.

شکسته شدن دستبند طلا

راه های جلوگیری از آسیب به دستبند طلا

با دستبند نخوابید:

خوابیدن با دستبند می تواند باعث آسیب به آن شود به عنوان مثال این کار باعث ایجاد خط و خش روی آن می شود یا اگر دستبند شما دارای نگین و سنگ های قیمتی باشد ممکن است نگین آن آسیب ببیند یا از دستبند جدا شود. همچنین دستبند در خواب ممکن است به پوست دست شما نیز آسیب برساند پس اگر تا به امروز با دستبند می خوابیدید لطفا آن را ترک کنید.

در کنار بقیه زیورآلات نگذارید:

سعی کنید برای این که دستبند شما کمتر دچار آسیب شود آن را جدا از بقیه زیورآلات در جعبه مخصوص که دارای پارچه ای در تمام ابعاد است، در جای خشک نگهداری کنید این کار مانع از کشیدن شدن زیورها بر روی هم و ایجاد خش می شود.

پوشیدن و درآوردن:

زمانی که تصمیم دارید از دستبند خود استفاده کنید بهتر است ابتدا لباس خود را پوشیده، موهایتان را آراسته کرده و سپس دستبند را به دست کنید. همچنین بعد از بازگشت از مهمانی ابتدا درآوردن زیور مورد نظر را در اولویت قرار دهید.

تعمیر دستبند طلا

دور از لوازم آرایشی و بهداشتی:

همه ما می دانیم طلا و جواهرات در برخورد با کرم، تافت، روغن، عطر و… کدر شده وشفافیت خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است مراقب باشید تا دستبند شما دور از این قبیل لوازم باشد.

نور آفتاب و آب دشمن دستبند:

پیشنهاد می شود دستبندها را دور از نور آفتاب نگه دارید چون تابش نور خورشید طلا را کدر کرده و باعث تغییر رنگ سنگ ها می شود. همچنین در زمان استحمام یا استخر کلر یا مواد معدنی آب نیز درخشش و جلای طلا را از بین می برند.

تعمیر دستبند و النگو طلا

تعمیر دستبند طلا

تعمیر دستبند یا تعمیر النگوی شکسته بهتر است به متخصص یا جواهرساز سپرده شود چرا که ممکن است ما در هنگام تعمیر آسیبی به طلا یا سنگ های قیمتی آن برسانیم همچنین پس از انجام تعمیرات روی انواع جواهرات فشاری که برای شکستن آن ها نیاز است کمتر می شود و گاها با ضربه های بسیار کوچک نیز می شکنند البته کیفیت تعمیر نیز موثر است و هرچه کمتر باشد شکستن دستبند طلا محتمل تر خواهد بود.