یکی از سوالاتی که به مراتب در کامنت ها پرسیده می  شود سن مناسب سوراخ کردن گوش کودک است. بسیاری از والیدن نگران این موضوع هستند که اگر کمی زود و در زمان نامناسب این کار را برای فرزند خود انجام دهند ممکن است سبب بیماری های عفونی و یا حتی بسته شدن سوراخ انجام شده و یا آزار نوزاد از قسمت پشتی گوشواره طلا گردد اما در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت و نظر پزشکان را در این باره پوشش می دهیم

سن مناسب سوراخ کردن گوش برای کودک

اکثر پزشکان معتقد هستند که سوراخ کردن گوش سن خاصی ندارد و از همان لحظه تولد این کار را میتوانم انجام داد و تنها چیزی که مهم است این است که مراقب هایی بعد از سوراخ کردن انجام شود که از عفونت گوش جلوگیری شود. به دلایل بسیاری بهتر است از سن یک سالگی به بعد سوراخ انجام پذیرد و حتما از گوشواره های ضد حساسیت برای اینکار استفاده شود.

معمولا برای سوراخ کردن گوش قسمت نرم و بدون غضروف آن را سوراخ می کنند و پزشکان سوراخ کردن غضروف و لاله آن را توصیه نمیکنند زیرا اکثرا باعث عفونت میشود. مراقبت هایی که بعد از سوراخ کرد باید انجام شود در عدم ایجاد عفونت بسیار مهم است .بعد از سوراخ کردن گوش باید به مدت ۲ تا ۳ هفته گوشواره را در گوش چرخاند و با پنبه آغشته به الکل تمیز کرد همچنین از پماد تتراساکلین می شود استفاده کرد .

سوراخ کردن کوش بچه

همچنین باید توجه داشت که این پروسه حتما توسط پزشک و با دستگاه های استرلیزه انجام پذیرد. برای این که کودک شما درد احتمالی ناشی از سوراخی گوش را احساس نکند از پماد لیدوکائین استفاده کنید و بعد از سوراخی هم با استفاده از یخ درد را کاهش دهید .

بهترین شیوه برای سوراخ کردن گوش کودک

بهترین فلز برای اینکار که از عفونت هم جلوگیری میکند استیل است به این دلیل که در آن از نیکل استفاده نشده زیرا نیکل فلزی حساسیت زاست، کارشناسان توصیه میکنند که طلای سفید هم به دلیل اینکه دارای نیکل است برای سوراخ کردن گوش استفاده نشود. بعد از استیل پلاتین و تیتانیوم و طلای زرد نیز پیشنهاد خوبی محسوب میشوند‌.

بهترین شیوه برای سوراخ کردن گوش کودک

حتما مطمئن شوید که پزشک قبل از شروع کار دست های خود را شسته و ضدعفونی کند و از سوراخ کننده نو استفاده کند. هرگز تا ۶ هفته گوشواره را از گوش کودک خود درنیاورید و فقط برای جلوگیری از بسته شدن و گرفته شدن سوراخ آن را تکان دهید و عقب و جلو ببرید . حال چگونه بفهمیم که گوش کودک ما دچار عفونت شده است یا نه ؛ از نشانه های عفونت بعد از سوراخ کردن گوش و پیرسینگ قرمزی ، متورم شدن آن ، احساس درد یا خارش و آب دادن گوش میباشد که بعد از مشاهده این علائم بایستی به پزشک مراجعه کنید.

البته ممکن است کودک شما فقط به نوع فلز موجود در گوش خود حساسیت پیدا کرده باشد که آن هم با تعویض گوشواره حل خواهد شد اما در غیر این صورت با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف میکند تا مشکل حل شود. اگر عفونت را جدی نگرفته و متوجه آن نشوید میتواند باعث ایجاد گوشت اضافه بر روی گوش شود پس مراقب باشید و هرگونه علائم را بررسی کرده و جدی بگیرید. در مصرف الکل برای ضدعفونی کردن گوش کودک زیاده روی نکنید . موهای کودک خود را ببندید تا به گوشواره اش گیر نکند.