اغلب بر این باور هستند که رنگ زرد طلا بخاطر وجود طلای خالص در آن است. طلای زرد از ترکیب طلای خالص با فلز هایی مثل زینک و مس درست می شود. در این ترکیب باید مقدار طلا بیشتر باشد. به دلیل نرم بودن طلای خالص آن را با فلز های مختلف ترکیب نموده و آلیاژی بدست می آورند تا استحکام و شکل پذیری آن افزایش پیدا کند. مس یکی از رایج ترین فلزهای آلیاژی است که باعث رنگ قرمز در آلیاژها می شود. فلز روی به طلا افزوده می شود تا اکسیژن را جذب کند و از اکسید شدن مس و نقره جلوگیری به عمل آورد. در این مقاله به بررسی انواع رنگ های طلا و آلیاژهایی که با ان ترکیب می شوند می پردازیم.

رنگ های مختلف طلا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنگامی که طلا با مس و نقره ترکیب می شود،طلای زرد بدست می آید. هنگامی که طلا با نقره،مس و روی ترکیب می شود،طلای سبز بدست می آید. هنگامی هم که طلا را با نیکل، پالادیوم، نقره و روی ترکیب می کنند طلای سفید بدست می آید. نکته قابل توجه دیگری هم وجود دارد که باید گفت “طلا همیشه قیمت خود را دارد” پس در حالت های مختلف می توان آن را آب کرد و ساخت اما از بین نمی رود.

ویژگی های طلای زرد چیست؟

طلا خواص منحصر به فردی داشته و کاربرد طلا جایگاه ویژه دارد. از جمله این خواص :

اکسید شدن آن است که در واقع طلا در مقایسه با سایر فلزات از واکنش پذیری بسیار کمتری برخوردار است و طلا هرگز به اکسیژن واکنش نشان نمی‌دهد و زنگ نمی زند.

رسانای حرارتی است : همانطور که میدانید طلا یکی از رساناترین فلزات نسبت به انرژی حرارتی و گرمایی است،بهترین رسانای الکتریسیته است و این فلز بهتر از تمامی فلزات دیگر رسانای نیروی برق است که حتی قابلیت انتقال یک ذره بسیار کوچک برق تحت درجه حرارتی معادل ۵۵ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد را دارد.

رنگ و درصد خلوص طلا

طلای سفید

طلای سفید آلیاژی از طلا است که حداقل یک فلز سفید مانند پالادیوم یا نقره در آن به کار رفته است.

استفاده از آلیاژ های مختلف در طلا سفید دلایل گوناگونی دارد. نیکل به دلیل محکم و سنگین بودن در درست کردن حلقه ها و زنجیرها به کار می رود. پالادیم نرم و قابل انعطاف بوده و در ساخت نگین ها کوچک و با ظرافت کاربرد دارد.

برای تحکیم و چکش خواری طلای زرد آن را با مس ترکیب می کنند اما در رابطه با طلای سفید نقره کاربرد دارد. همچنین برای جلا دادن و براق کردن طلا سفید از یک روکش رودیوم استفاده می شود که این روکش حدود یک تا دو سوال بیشتر دوام نمی آورد و باید آن را تمدید کرد.

تفاوت طلای زرد و سفید

از آنجا که استحکام طلا سفید در برابر خراش بیشتر است در حلقه های ازدواج بیشتر از آن استفاده می کنند.

طلای سفید در حال حاضر بیشتر از طلای زرد خواهان دارد چرا که نه تنها متناسب با مد روز و استایل است بلکه سخت تر از طلای زرد است.

برای مقاومت بیشتر طلای سفید از نیکل استفاده می شود اما چون نیکل حساسیت زا است بعضی از طلا سازان به جای نیکل از منگنز استفاده می کنند.

به دلیل تفاوت در فلزهایی که با طلا سفید و زرد ترکیب می شوند؛ عیار این دو باهم تفاوت دارد. اصولا عیار طلاهای سفید موجود در بازار ۱۲، ۱۴، ۱۷ و ۱۸ است.

عیار طلا چیست و چگونه محاسبه می شود ؟

نگهداری و مراقبت از طلا سفید باید بیشتر باشد زیرا این طلا بیشتر از نوع زرد رنگ کدر و مات می شود.

تفاوت طلای زرد و سفید

طلای زرد بهتر است یا طلای سفید

طلای سفید به دلیل ترکیباتی که دارد ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.
طلای زرد به دلیل نرم تر بودن بیشتر از طلای سفید امکان دارد دچار خراش و آسیب شود.
زمانی که طلای زرد را جلا می دهید یک لایه از آن از بین می رود اما در رابطه با طلای سفید قسمت آسیب دیده را می توانید با رادیوم پر کنید.

طلای ۱۸ عیار از ۱۸ قسمت طلا به صورت خالص و ۶ قسمت از فلز های دیگر ساخته میشود که استفاده از فلز های دیگر موجب محکم تر شدن آن میشود. طلا به رنگ های زرد ، رز گلد ، سفید ، سبز و سیاه عرضه میشود که در این مقاله قصد داریم راجع به رنگ های مختلف طلا مطالبی را ارائه دهیم.

معرفی رنگ های مختلف طلا

انواع رنگ های طلا

طلای زرد

طلای زرد یکی از انواع طلا ها ، می باشد . طلای خالص همانطور که در بالا گفته شد ماده ای بسیار نرم است و به راحتی تغییر حالت میدهد.

طلای رزگلد

نسبت به طلای زرد و طلای سفید محکم تر و مقاوم تر بوده است . این طلا برای رنگ های مختلف پوست مناسب است اما تنها عیبی که دارد این است که نسبت به طلای زرد و یا طلای سفید نیاز به تعمیر بیشتری دارد.

به این نوع طلا، روسی نیز میگویند برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی طلای رزگلد مراجعه کنید.

طلای سفید

طلای سفید با ترکیب طلای ۲۴ عیار با فلزات مختلف نیکل ، نقره و یا پالادیوم ساخته میشود . به دلیل روکش سفیدی که این طلا دارد باید بعد از گذشت مدتی دوباره روکش شود تا زیبایی اولیه خود را بدست آورد.

طلای سیاه

در گذشته زمانی که نام طلای سیاه را می شنیدیم به یاد نفت می افتادیم اما شاید برای شما جالب باشد که طلا به صورت سیاه نیز استفاده میشود استفاده از طلای سیاه برای جواهرات مختلف ظاهری زیبا و خاص به آنها می بخشد و برای ساخت آن باید از طلای زرد خالص با ترکیب کبالت استفاده کرد. طلای سیاه نیز مانند رزگلد روکشی دارد که بعد از مدتی از بین میرود و برای زیبا تر کردن آن باید مجددا برای روکش کردن اقدام کنید قیمت طلای سیاه نسبت به سایر رنگ های طلا بیشتر است زیرا که کمیاب تر بوده و سخت به دست می آید.

طلای سیاه

 

راه های به دست آوردن طلای سیاه

  • برای به دست آوردن طلای سیاه طلا را با کبالت ترکیب می کنیم
  • لیزر Femto-second که میتوان با دادن حرارت زیاد رنگ طلا را تغییر داد
  • با استفاده از رودیوم و روتنیوم بک لایه سیاه بر روی طلا می کشیم.