کمتر خانمی را می توان پیدا کرد که به خرید طلا و استفاده از آن علاقه ای نداشته باشد. از گذشته تا کنون در تمامی ادوار تاریخ چه زن و چه مرد برای آراستن خود از طلا استفاده می کردند و هرچه مقام و ثروت افراد بالاتر بود زیورآلات بزرگتر و استفاده از سنگ های قیمتی در آن بیشتر بود. تنوع در طراحی و ساخت زیورآلات طلا به قدری است که تمام سلیقه ها و بودجه ها را در نظر می گیرد. اما ممکن است در استفاده از طلا مشکلاتی پیش آید. یکی از این مشکلات حساسیت به طلا است که در برخی افراد وجود دارد.

علائم حساسیت به طلا

حساسیت به طلا خود را به صورت خارش، سوزش، خشکی، قرمز شدن، پوسته پوسته شدن و جوش های ریز در ناحیه استفاده شده از طلا، نشان می دهد. اگر استفاده از طلا طولانی شود ممکن است باعث زبر شدن، تاول و کبودی نیز شود.

در این شرایط می توان از قرص، شربت و پماد ها نیز استفاده کرد اما حتما به پزشک مراجعه کنید و سرخود دارویی را مصرف نکنید.

دلیل حساسیت پوست به طلا

برای ساخت یک قطعه جواهر تنها از طلا استفاده نمی شود چرا که طلا فلزی نرم بوده و به تنهای شکل نمی پذیرد. پس حتما باید با فلز دیگری ترکیب شود تا بتوان آن را شکل داد. به همین دلیل است که طلایی که ما خریداری می کنیم خالص نیست و در عیارهای متفاوت وجود دارد.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره عیار طلا هستید می توانید به مقاله مورد نظر در گالری گلدرکالا مراجعه فرمایید.

پس در واقع این طلا نیست که باعث ایجاد حساسیت در افراد می شود بلکه فلز ترکیب شده با آن این مشکل را به وجود می آورد. بیشترین فلزی که در ساخت طلا به کار می رود و ایجاد حساسیت می کند نیکل است. البته در بعضی از جواهرات از فلز مس نیز استفاده می شود مثل طلاهایی که به رنگ رزگلد هستند . پس در کل می توان گفت وجود نیکل یا مس باعث به وجود آمدن حساسیت است.

طلای رزگلد از ترکیب طلای زرد، مس و مقدار کمی نقره حاصل می شود. هر چه رنگ آن قرمز تر باشد مس استفاده شده در آن بیشتر و عیار آن پایین تر است. می توانید تمام نکات مربوط به طلای رزگلد را اینجا بخوانید.

موارد دیگری به جز ترکیبات فلزات مختلف با طلا نیز می تواند از دلایل حساسیت به طلا باشد.

تنگ بودن زیورآلات

اگر طلایی بر روی پوست شما کیپ باشد مانع عبور و مرور و برخورد هوا با آن قسمت است. این اتفاق بیشتر در گوشواره که در پشت گوش قفل می شوند و قفل دستبندها و آویزها شایع است.

 

آلرژی به طلا

 

راه های جلوگیری از حساسیت پوست نسبت به طلا

استفاده از کرم مرطوب کننده: اگر لایه ای نازک از کرم مرطوب کننده را بر روی بخش مورد نظر پوست که با طلا در ارتباط است بزنید احتمال حساسیت کمتر خواهد بود. چرا که کرم مانند یک واسط بین پوست و طلا عمل می کند.

آبکاری طلا: طلا و جواهرات به مرور ممکن است دچار خط و خش شده و لایه ی رویی آن از بین برود. به همین دلیل اگر آن را آبکاری کنید (به خصوص اگر یا طلای ۲۴ عیار آبکاری شود) حساسیتی در شما ایجاد نمی کند.

 

آبکاری طلا

 

طلای سفید را می توان با رودیم یا پلاتین آبکاری کرد. همچنین اگر بدلیجاتی دارید که ایجاد حساسیت می کند آن را نیز می توانید با یک لایه نازک از طلا آبکاری کنید.

لاک: یکی از قدیمی ترین روش های جلوگیری از حساسیت به طلا استفاده از لاک ناخن است. از یک لاک ناخن بی رنگ کمک بگیرید تا رنگی روی طلای شما ایجاد نشود. البته لاک ممکن است با سرعت پاک شود پس هر زمان که خواستید از طلای مورد نظر استفاده کنید باید آن را لاک بزنید.

 

راه های جلوگیری از حساسیت به طلا

 

خشک نگه داشتن پوست: زمانی که فعالیت ما افزایش مییابد پوست نیاز به اکسیژن بیشتری دارد. در این شرایط ممکن است با عرق کردن و تماس آن با طلا حساسیت پوستی ایجاد شود. پس بهتر است در هنگام انجام ورزش، حمام و… زیورآلات را از بدن جدا کرده و قبل از استفاده از آن ها پوست بدن را خشک کنیم.

استفاده از زیورآلات هایپوآلرژیک: این نوع از جواهرات بسیار مرغوب و گران قیمت بوده و تنها مناسب افرادی است که حساسیت آن ها به طلا با هیچ یک از راهکارهای گفته شده رفع نمی شود.

گاهی طلا روی پوست یک رد سیز رنگ از خود به جا می گذارد اگر دوست دارید علت سبز شدن پوست با طلا را بدانید به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را دنبال کنید.