طلا و جواهرات به خاطر درخشندگی که دارند بسیار محبوب هستند و این جلا باید نگه داشته شود. تمیز کردن طلا و جواهرات یکی از مهم ترین کار هایی است که باید جهن نگه داری از زیور های خود بکنید. در ادامه این مقاله راه و روش تیمز کردن انواع جواهرات را به شما آموزش خواهیم داد.

تمیز کردن جواهرات طلا

برای تمیز کردن طلا شما دچار زحمت جندانی نخواهید شد. شما می توانید به راحتی درخشندگی و براقی را به دستبند طلا و دیگر زیور های طلایی را که خاک و دود گرفته باز گردانید. اصولا طلا کمتر نیاز به تمیز کردن پیدا می کند. طلا در طول زمان تغییر رنگ نمی دهد و غیر قابل استفاده نمی شود و یکی از دلایل بالا بودن قیمت این فلز زیبا پایداری این فلز است. فروش آنلاین دستبند های زنانه طلا در این بخش از گلدرکالا

نحوه تمیز کردن زیور آلات طلا

کمی مایع ظرفشویی در آب ریخته و آن را حرارت دهید . پس از گرم شدن محلول زیور خود را درون آن انداخته و با مسواک یا فرچه نرم آرام آن را تمیز کنید. هرگز از مسواک زبر استفاده نکنید زیرا باعث آسیب دیدن طلا می شود . پس از مرحله برس زدن زیورتان را با آب داغ بشویید و سپس خشک کنید و با پارچه ای از جنس جیر آن را جلا دهید.

نحوه تمیز کردن زیور آلات طلا

در این روش شما می توانید از خمیر دندان برای تمیز کردن طلای خود استفاده کنید. ابتدا مقدار مناسبی خمیر دندان روی یک مسواک نرم بریزید و به آرامی روی آن بکشید، سپس آن را با آب بشویید و خشک کنید. از این طریق شما می توانید با  آبلیمو و مقداری مایع ظرفشویی طلاهای خود را شستشو داده و خشک کنید.

ابتدا پودر صابون و آمونیاک و الکل تهیه کنید. صابون را درون آب داغ بریزید و چند قطره آمونیاک به آن اضافه کنید( آمونیاک بوی بسیار بدی دارد) طلای خود را در محلول بیندازید و با یک مسواک نرم آن را تمیز کنید سپس آن را بشویید و خشک کنید. پس از خشک شدن آن را خود را درون الکل گذاشته و بعد آبکشی کنید.

تمیز کردن زیورآلات پلاتینی

نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که میتوانید بجای اینکه از ترکیب مواد شیمیایی با اب استفاده کنید میتوانید ترکیب اب و صابون را مورد استفاده خود قرار دهید مگر اینکه زیور پلاتینی  شما با این ترکیب تمیز نشود و نیاز به پاک کننده های قوی داشته باشید.

نحوه تمیز کردن انگشتر پلاتینی

روش های پاک کردن زیور های پلاتینی

سه چهارم کاسه را با آب گرم پر کنید ک چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید زیورالات خود را به مدت ۳۰ دقیقه درون محلول قرار دهید. (مایع ظرفشویی و صابون لغزنده هستند هنگام سشتن انها مواظب باشید که از دستتان لیز نخورد)

اگر پوست تان حساس است حتما از دستکش استفاده کنید. مسواک را درون محلول خیس کنید و به ارامی روی قسمت هایی که رنگش کدر شده است بکشید همچنین روی قسمت هایی که زاویه دار هستند بیشتر تمرکز کنید تا کاملا تمیز شود. از مسواکی که برای این کار استفاده کرده اید دیگر برای شست و شو دهان و دهان استفاره نکنید

اجازه دهید زیورتان در هوای ازاد خشک شود اما اگر کار شما فوری هست میتوانید جواهر پلاتینی را در مقابل باد پنکه قرار دهید این روش به سریع خشک شدن آن کمک میکند.

بعد از اینکه شست و شو زیورالات تان با محلول امونیاک رسوب زدایی شدند محلولی دیگر درست کنید که رسوب ها را پاک کنید. سه چهارم کاسه را با اب گرم پر کنید و مقداری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. برای خرید انگشتر های زنانه طلا زرد یا سفید در طرح های مختلف به این بخش مراجعه کنید.

تمیز کردن جواهر پلاتینی با آمونیاک

ابتدا باید از میزان سختی جواهر خود در برابر این ماده مطمئن شوید. اگر حلقه و یا گردنبند و… شما علاوه بر الماس با سنگ های دیگری نیز تزئین شده است ، از این محلول برای شست و شو انگشتر خود استفاده نکنید زیرا الماس به دلیل اینکه جسم سختی دارد در مقابل محلول امونیاک مقامت بیشتری دارد. اگر زیور شما از جنس اپال، مروارید، زمرد عقیق و سنگ های قیمتی مشابه تزئین شده است به هیچ عنوان از محلول دارای امونیاک استفاده نکنید.

اگر شک دارید و نمیدانید که تزئینات روی زیور تان از چه جنسی است، پیشنهاد میکنیم که از همان روش محلول اب و صابون برای از بین بردن رسوب های انگشتر استفاده کنید. زیورآلات خود را درون محلول آمونیاک رقیق شده خیس کنید. یک لیوان اب خنک و یک لیوان محلول آمونیاک را درون کاسه بریزید. کاسه را لبریز نکنید سپس زیورآلاتی که قصد تمیز کردن آن ها را دارید به مدت ۳۰ دقیقه در محلول امونیاک قرار دهید و منتظر بمانید.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه با استفاده از دستکش زیورآلات خود را از کاسه بیرون بیاورید. به آرامی تمیز کنید همانند روش قبلی مسواکی نرم انتخاب کنید و با محلول امونیاک مسواک را خیس کنید و سپس به آرامی تمیز کنید. در اخر هم اجاره دهید که انگشتر در فضای باز خشک شود و اگر کاری فوری داشتید به کمک سشوار و یا پنکه میتوانید سریع تر زیور خود را خشک کنید. بطور کلی مستوان گفت شما مخاطبان عزیط میتوانید با استفاده از روش های گفته شده هرنوع زیورآلات از جمله انگشتر و دستبند و … را به راحتی تمیز کنید .

نحوه تمیز کردن جواهرات مسی

با توجه به اینکه بسیاری از زیورآلات مسی از ناخالصی بالایی برخوردار هستند،قبل از تمیز کردن‌ آن ها حتما به یک جواهرسازی نشان دهید. زیورآلات مسی اگر به خوبی پولیش شده باشند طی مدت زمان کوتاهی روی آنها لکه ایجاد می شود اما با گذشت زمان و استفاده مداوم از جواهرات مسی،رنگ آنها تیره می شود و درخشندگی اولیه خود را از دست می دهند. با تهیه کردن دستمال مخصوص برای تمیز کردن جواهرات از جواهر سازی ها می توانید به راحتی این تیرگی ها را از بین ببرید.

اما زیورآلاتی که پولیش نشده اند را نیز می تواند با روش های ذکر شده مثل روز اول برق بیاندازید. برای براق کردن این نوع جواهرات می توانید از محلول های تمیز کننده که در جواهر فروشی ها قابل دسترس می باشد استفاده کنید و یا می توانید از دیگر روش های خانگی نیز بهره بگیرید. 

پاک کردن زیورآلات مسی  در خانه

لیموترش و نمک 

یک عدد لیمو ترش تازه را از وسط نصف کنید و آب لیمو را با نمک مخلوط کنید. سپس مس را در این محلول غوطه ور کنید و ۵ دقیقه منتظر بمانید در آخر مس را به خوبی آبکشی کنید و با دستمال پاک کنید. روش تمیز کردن زیورآلات نقره ای را در این بخش بخوانید. 

سس گوجه فرنگی 

سس کچاپ نیز می تواند برای پاک کردن مس عکس العملی سازگار داشته باشد. مقداری سس کچاپ را روی مس به مدت ۵ دقیقه مالش دهید و در آخر آبکشی کنید و با دستمال آن را خشک کنید.

آب لیمو و جوش شیرین 

مقداری آب لیمو و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا مایع خمیری شکلی به دست بیاورید سپس خمیر را روی مس بمالید و چند دقیقه منتظر بمانید. این روش حتما جواب خواهد داد و جواهرات مسی شما مانند روز اول براق خواهد شد پس از گذشت چند دقیقه می توانید مس را آبکشی کنید و با دستمال مخصوص آن را خشک کنید.

سرکه و نمک 

نمک و سرکه از جمله مواد هایی هستند که در بیشتر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. کمی نمک را با سرکه مخلوط کنید سپس با کمک مسواک نرم می توانید این محلول را روی جواهرات مسی خود به آرامی مالش دهید و آن ها را رسوب زدایی کنید.

آب و صابون 

همچنین می توانید از صابون و یا مواد رقیق مانند مایع ظرفشویی نیز برای تمیز کردن جواهرات مسی خود استفاده کنید اما به این نکته توجه کنید که شوینده های قوی تر مانند سفید کننده و … ممکن است به زیورآلات شما آسیب برساند.

نگهداری از زیورآلات نقره ای

  •  نقره جات خود را در کنار هم و بر روی هم انباشته نکنید به دلیل اینکه این عمل باعث آسیب دیدن و کاهش درخشندگی آنها خواهد شد.
  • زیورآلات نقره را در مجاورت چوب های بدون روکش-داخل پلاستیک و روزنامه نگذارید.
  • بهترین محل برای نگهداری نقره جات داخل پارچه نرم و خشک میباشد.
  •  با توجه به اینکه عرق بدن اسیدی میباشد از تماس نقره با عرق بدن باید جلوگیری شود.
  • آب کلردار به علت واکنش با نقره می تواند سبب تغییر رنگ آن شود از این رو نقره جات را در زمان شنا در استخر و حمام کردن از خود دور کنید.
  •   برای نگهداری و درخشان شدن نقره باید از رطوبت دور باشد
  • در هنگام استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی از زیورآلات نقره استفاده نکنید و اجازه دهید این مواد خشک شوند سپس از آنها استفاده کنید.

تمیز کردن زیورآلات نقره ای

سس کچاپ

در این روش به مقداری سس کچاپ و دستمال کاغذی نیاز دارید. به این صورت که کمی سس را روی دستمال بریزید و با آرامی به روی نواحی مورد نظر بکشید. همچنین برای درخشان تر شدن میتوانید سس کچاپ را روی سطح مورد نظر بریزید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس آن را با دستمال پاک کنید و در انتها سطح را بشویید.

تمیز کردن زیورآلات نقره ای

پودر ماشین لباسشویی

برای درخشان شدن ظروف و زیورآلات نقره ای یک فویل آلومینیومی را داخل یک کاسه گذاشته و مقداری آب جوش در آن بریزید سپس با حل کردن یک قاشق پودر ماشین لباسشویی نقره جات را یک دقیقه در آن کاسه غوطه ور کنید و در انتها آن را با آب شستشو دهید. جدید ترین طرح های طلا و جواهرات را در فروشگاه گلدرکالا خریداری کنید.

 نشاسته ذرت

آب و خمیری از نشاسته ذرت می تواند نقره جات را درخشان و جذاب کند به اینصورت که با یک دستمال نسبتا خیس این خمیر را روی سطحی از نقره که قصد داریم درخشان شود بگذاریم تا خشک شود سپس با یک دستمال حوله ای روی سطح را بسابیم.

پاک کردن نقره با مایع دستشویی 

مایع دستشویی نیز یک روش فوق العاده برای درخشان شدن نقره جات میباشد به اینصورت که چند قطره از این مایع را روی دستمال ریخته و روی سطح مورد نظر بکشید

تمیز کردن زیورآلات نقره ای

 خمیر دندان

با کشیدن پارچه حاوی خمیر دندان روی نقره جات شاهد درخشندگی آنها خواهید شد.

نوشیدنی گازدار لیمویی

با غوطه ور کردن نقره جات خود به مدت یک ساعت در کاسه مملو از نوشیدنی گازدار لیمویی شاهد درخشش آنها خواهید شد

نرم کننده مو

نرم کننده ها خاصیت درخشان کنندگی و تمیز کنندگی فوق العاده ای دارند که برای جلوگیری از کدر شدن نقره جات میتوان از نرم کننده استفاده کرد.

گچ

گچ با جذب رطوبت مانع کدر شدن نقره جات می شود بنابراین شما با قرار دادن چند عدد گچ در قفسه ی نگهداری نقره جات خود باعث درخشان شدن آنها خواهید شد.

سرکه 

در این روش ۲ قاشق جوش شیرین و نصف فنجان سرکه را مخلوط کنید و در مدت زمان ۲ الی ۳ ساعت نقره جات خود را در این محلول قرار دهید و در نهایت آنها را با آب سرد شست و شو دهید.

آبلیمو و نمک

یکی دیگر از روش های درخشان شدن نقره جات،قرار دادن آنها در مخلوطی از نصف فنجان آب- یک قاشق آبلیمو و نصف فنجان شیرخشک در مدت یک شبانه روز است

آمونیاک

قرار دادن زیورآلات در محلولی از نصف فنجان آمونیاک و یک فنجان آب گرم نیز سبب درخشندگی آنها میشود.

تمییز کردن دستبند طلا

تمییز کردن دستبندد طلا

 

تمییز کردن دستبندهای طلا بسته به شکل و نوع طراحی و همچنین طلا و سنگ های به کار رفته در ساخت آن ها متفاوت است. اگر دستبند شما تنها از طلا و بدون سنگ است می توانید در محلول آب و مقداری کمی صابون به مدت چند دقیقه بگذارید تا تمییزی و جلای دستبند افزایش پیدا کند. اگر در ساخت دستبند از جواهرات و سنگ های قیمتی استفاده شده است پیشنهاد ما این است که با یک دستمال مرطوب به آرامی روی آن بکشید و گرد و غبار از روی دستبند پاک شود.

به هر حال بهتر است با یک جواهرساز یا فروشنده طلا قبل از انجام هر کاری مشورت شود.