معمولا مهم ترین عامل فیزیکی که افراد هنگام خرید طلا در نظر می گیرند سایز انگشتر ها و یا دستبند های طلا است. سایز انگشتر ها می تواند به مرور زمان با اضافه شدن وزن و یا کاهش آن سایز انگشت ها تغییر می کند. و یا اینکه حلقه ای که در بسیاری از مواقع به عنوان هدیه خریداری می شود سایز مناسب و دقیق را ندارد. در هر صورت امکان تغییر سایز انگشتر های طلا برای مشتریان وجود دارد اما پیش از اینکه به گالری های جواهر فروشی بروید بهتر است برخی نکات را در این رابطه بدانید.

آموزش تغییر سایز انگشتر

انگشتر خود را حتما نزد یک جواهر ساز ماهر و با تجربه ببرید!

عدم تجربه می تواند سبب از بین رفتن زیبایی حلقه شده و در صورت وجود سنگ های قیمتی و الماس ریز روی انگشتر ممکن است قرار گیری آن ها از نظم اولیه خارج شده و دیزاین کلی جلوه مناسبی نگیرد. در ضمن بی دقتی در روند تغییر سایز می تواند به سنگ هایی نظیر فیروزه اوپال و کوارتز و ….آسیب جدی بزند و ارزش حلقه را به شدت کم کند. انگشتر های حکاکی شده باید به دقت و با مهارت خاصی تغییر کنند تا حکاکی روی آن ها از بین نرود.

بزرگتر کردن انگشتر

دو راه برای بزرگتر کردن حلقه ها وجود دارد :

  • اضافه کردن فلز به آن
  • کش آوردن فلز

برای خرید انگشتر های زنانه طلا در طرح های مختلف مدرن و سنتی به این بخش وارد شوید.

در روش اول جواهر ساز از قسمتی حلقه را برش زده و سپس قطعه ای طلا و یا نقره را بسته به نوع  انگشتر به آن می چسباند. پس از اینکار با استفاده از ابزار های مناسب اقدام به سیقلی کردن انگشتر می کنند.

تغییر سایز انگشتر

روش دوم که کش اوردن حلقه نامیده می شود به کمک یک دستگاه خاص انجام می شود.

بیشتر جواهرسازان حرفه ای تمایلی به استفاده از این روش ندارند، چرا که می تواند شکل و طرح انگشتر های طلا را کاملا خراب کند. اما نحوه کار این دستگاه به این شکل است که حلقه را روی لوله استوانه ای شکل بالا قرار میدهند و با زدن ضربه های چکشی ان را به پایین لوله که قطر بالاتری دارد هدایت می کنند. انگشتر های بسیار ضریف و سنگ دار و آن هایی که جزیئیات بسیاری در طرح های خود دارند در این روش خواهند شکست و یا کاملا از فرم اصلی خارج می شوند.

تغییر سایز انگشتر

کوچکتر کردن حلقه و انگشتر

تنها یک روش برای کوچکتر کردن سایز انگشتر ها وجود دارد آن هم برش دادن و جدا کردن قسمتی از آن و جوش دادن دو سر به هم است. در آخر جواهر ساز با ابزار های خود طلا را سیقل می دهد تا اثری از کار روی آن باقی نماند. اگر حلقه شما سنگ های توکار دارد و یا در هر صورت نمی خواهید برای کوچکتر کردن آن ریسکی کنید می توانید از overlaye های انگشتر استفاده کنید. اورلی ها مانند انگشتر هستند و شما انگشتر اصلی را روی آن ها قرار می دهید و به این صورت دیگر نیازی به تغییر سایز انگشتر طلا یا نقره و …نخواهید داشت.

استفاده از سیلیکون برای کوچک کردن حلقه

در ابتدا حلقه را تنها با آب و صابون به آرامی با استفاده از یک مسواک نرم تمیز کرده و سپس با دستمال خشک می کنیم. سیلیکون با کیفیت که مخصوص آکواریوم و شفاف است را تهیه کرده و با کمک یک چوب کبریت مقداری مورد نیاز سایز انگشت خود را در قسمت داخلی انگشتر قرار می دهیم . با استفاده از همان چوب کبریت سطح سیلیکون را صاف کرده تا انگشتمان از ناهمواری آن آزار نبیند.

تغییر سایز انگشتر با استفاده از انبردست

بعد از پیدا کردن مرکز انگشتر یک علامت از آن جا تا انتهای آن بگذارد. با استفاده از یک انبر دست این ناحیه را با فشار یکنواخت ببرید. برای اینکه هرچه کمتر طلای ما آسیب ببیند، از یک دم باریک کمک بگیرید و دو طرف انگشتر را خم کنید. در این حالت لبه های انگشتر ممکن است دست شما را بیازارد، می توان با یک سوهان ناخن این قسمت ها را صاف کنید

تغییر سایز انگشتر طلا با مشعل

با استفاده از یک مشعل لحیم کاری، قسمت هایی از انگشتر را که بریده شده است را بهم وصل کنید. از ییک سمباده کمک بگیرید و قسمت های برجسته را به آرامی صاف کنید تا پوست دست شما اذیت نشود.

اما اگر شما انگشتر را نزد یک فرد حرفه ای ببرید، او از روش های دیگری استفاده خواهد کرد چرا که تمامی امکانات و لوازم مورد نیاز این کار را در اختیار دارد.

استفاده از پتک برای بزرگ کردن حلقه

برای اینکار ابتدا شما باید یک ماندرل تهیه کنید، ماندرل یک میله مخروطی شکل است که قسمت باریک آن وارد انگشتر می شود و هرجا که انگشتر ثابت شد سایزی که زیر آن نوشته شود سایز انگشتر مشخص می شود. جنس آن از آلومینیوم است تا از تغییر سایز در دماهای متفاوت جلوگیری شود.

سپس با استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی، انگشتر را چرب کنید. با پتک ضربه هایی آرام و محکم به انگشتر ضربه بزنید و در عین حال انگشتر را بچرخانید تا ضربه های به صورت یکسان به همه جای آن وارد شود.

توصیه ی ما

این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است و ما انجام آن را توسط فرد غیر متخصص توصیه نمی کنیم. بهتر است انگشتر یا حلقه را به دست طلاساز بسپارید چرا که به دلیل تبحر و تخصصی که او دارد ارزش انگشتر شما حفظ می شود و ضرر یا آسیبی به آن نمی رسد، مخصوصا اگر انگشتر شما یک هدیه ارزشمند یا قدیمی است.